Thursday, February 23, 2012

~~Manusia oh Manusia~~

Pernah x anda terpikir2, nape aku nie asek susah je, x pernah senang kejap pon....atau....asek2 ada masalah...atau...kusut nyer kepala otak! Pernah?...jom kita layan benda yang aku nak kusut kan nie....

Nie bukan nak membebel, or menyalahkan sesape. Cuma merungut pasal ada antara kita yang x pernah sedar2 pasal perkara yang sangat remeh. Guys, listen to this. What you give, you get it back. Kan....ludah ke langit, ketepek jatuh kat muke sendiri. Berbuih aku terangkan kat semua. Student aku, kawan2, relatives....untuk kita didengar, kita perlu mendengar. Untuk kita menerima, kita perlu memberi. Apa benda nie? Binatang ape benda nie?

Guys....tgk lah diri kita sendiri sebelum kita kutuk org. Cukup sifat x kita nie? Setau aku laa, Allah jadikan kita bukanlah dengan 100% sempurna. Contoh? Renung2kan....Yang ensem, tp gay pulak. Yang cantik, memilih pulak. Yang pandai, belagak nak mampos. Yang bodoh pon sombong....Skrg tanya diri sendiri, dimanakah anda?

Semua yang berlaku adalah balasan. Pasti ada sebabnya. Owh, kalau kita menyampah kat org, boleh pulak....kalau org sekeliling mengata, reti pulak nak sedih2 terasa leleh2 ingos nanges2 bagai! Sedarlah manusia! Untuk kita diterima, kita perlu diterima....come on guys. Tiada apa yang free dlm dunia nie. Even nak terkentut kat midvalley pon kene bayaq 50sen kut!

Dengar nie pulak. Sebenarnya, org yang kita menyampah kurang berkenan tu lah yang sama perangai ngan kita...x caya? Ce bayang kan kalau 1 dunia nie, tuhan jadikan manusia nie dengan 1 perangai, 1 sifat, 1 rupa. Kusut bhai! Kalau yang bab sikap positif, ok laa...semua 1 dunia aman damai. Tapi tang benci-membenci, iri hati, busuk hati, mulot bau longkang amacam lak? Sebab tu laa ada pepatah berbunyik sila cermin diri sendiri. Sedarlah, Sedarlah, Sedarlah!

So, nko nak org terima n maafkan nko atas apa salah n silap nko, tp nko kutuk org tahap nak mathi kalau dia tersalah cket je. Nko benci org main2 ngan nko, tp nko x pk nko dok cakap belit2 ngan org, dok putaq2 ayat, pikir x? Nko nak org kenal nko, tp nko benci nak mampoih ble org nak manja2 mintak dikenali...apecer?Nko x nak org buat, nko pulak yang buat.......aduhai....sedarla....ajal kita x tentu bila....amal jariah xpernah ada.....nak org, ensem2 cantik2, tp bangun pagi gosok gigi pon idak, solat subuh apetah lagi!

pk2lah..........ade otak, pakai.....

No comments:

Post a Comment