Sunday, April 19, 2015

~~obershut~~

Kerap sgt skrg kita dengar bikers down sebab overshoot. Jatuh moto sebab elak keta tukar lane kut...x pon jatuh sbb ada anjing nak melintas. Gitu ke?

Sbnrnya gini. Overshoot adalah sebuah terma kata yang merujuk kepada kegagalan penunggang motorsikal untuk mengawal kenderaan ketika sampai di selekoh. Ait... X kan rider otai pon boleh overshoot kut. Hurmmm.........

Kebiasaan nya, yang selalu overshoot adalah rider-rider baru, yang baru berapa bulan pegang throttle moto cc besar, sebelum nie cuma naik kap je. Kebiasaan nya... Tp x semua mcm tu... Ada jugak rider-rider otai yang overshoot. Tu ape cerita? Nak paham, kene laa get familiar dengan terms-terms Beri kut.

1-faktor jalan
Tidak di nafikan, Jalan-Jalan yang ada kat Malaysia menarik di beberapa lokasi. Yang menjadi kegilaan pelumba-pelumba jalanan. Tetapi harus di ingat, keadaan Jalan yang sering di guna oleh kenderaan berat telah membuat Jalan itu sendiri berubah bentuk; melalui kerja penambahbaikan Jalan.

2-cuaca
Sedangkan gp Malaysia pon, rider yang take part susah nak predict, ini kan pulak kita yang amatur nie. Perlu di ingat, jenis tayar, compound tayar, keadaan cuaca dan jenis permukaan Jalan pon boleh jadi sebab. Contoh nya, pagi-pagi hari Nampak cerah. Kita pon dah ready dengan full gear, sarung slick tyre. Tiba2 hujan. Wajib bagi kita pada ketika itu berhenti. Cuaca terik pon boleh bagi kesan pada tayar yang kita pakai. Contoh lain;hujan->air bertakung ->pasir terkumpul kat jalan->Jalan belom kering, kita pon sampai....

3-compaund tayar
Bukan semua tayar sesuai untuk semua permukaan. Tayar trek hanya untuk kegunaan yang sekejap sebab binaan tayar yang mudah cair. Tayar trek juga perlu masa untuk mencapai tahap gigit Jalan yang maksimum. Mmg grip, tapi lambat. Bukan boleh start je muto terus nak asah siku. Yang ini pon kene ambik tau jugak. Ada tayar yang dual compound... Ada yang 3....ada yang single compound. Tp semua tayar motor adalah lebih lembut dari tayar kereta stendet kilang.

4-skill
Pengalaman seorang rider sgt penting dalam membaca Jalan. Skill yang di maksudnya bukan skill corner sagat kepala asaht siku mcm Marc marquez , tapi yang paling penting, kena tenang sepanjang masa supaya kita tau skill mana nak implement pada masa tertentu. Paling penting, gua rekomen amek kursus defensive riding. Baru kita faham mcmana tekanan angin tayar Akan Beri kesan pada cornering, mcmana kedudukan badan mempengaruhi cara kita handle moto. Tu semua penting tu...

Tu lah semua terms-terms yang kita kena kenal. Ok.. Skrg kita masuk bab lain pulak. Gua nak kongsi sikit pengalaman dan ilmu gua ada. Selalunya keadaan overshoot berlalu sebab kebanyakan rider jadi cuak; terperanjat sebab tau-tau dah sampai corner. Bila dah cuak, otometik tindakan tanpa sedar, badan kita tegak. Pastu kebanyakan rider hit break semaksimum mungkin; tindakan yang mana sebenarnya Akan buat moto berlawanan dengan hukum gravity. Seterusnya, bila dah mcm tu, tayar Akan loose grip dan terjadilah overshoot.

Sepatutnya, kita kena sedar pada waktu kita cuak dah nak sampai corner. Rational sgt penting. Apa yang kita kena buat, break depan : belakang = 45:55, drop gear dan baring kan badan, throttle moto kene sama dengan current speed supaya kita boleh kontrol motor. Compound tayar motor x sama dengan kereta. Tayar motor besar mmg dicipta untuk memaksimumkan grip. Jangan risau tentang tayar. Paling utama masa tu, rider dan motor adalah 1. Sebab tu gua anggap moto gua tu kekasih gua. Dia jatuh, gua jatuh. Dia calar , gua luka. Gua kene tanam, dia masuk bengkel, pastu kawen lain... Puiiiiii.....

Untuk elak berlalu keadaan mcm tu, kita kena practise selalu guna engine breaking. Rantai spoket cepat haus xpe, janji awek gua x kawen lain. Haaaaaa. Kene selalu igt, rider dan moto adalah 1. Study compound tayar dan skill level yang kita ada supaya kita tau tayar apa yang sesuai dengan cara handling yang kita implement. Bukan Wang ringgit dan nilai tayar tu yang jadi ukuran.

Cita nie bukan cita gua masuk bakul angkat sendiri tidakkkkkkk. Jauh skali dari matlamat gua. Gua pakai moto dah 8 taun. Semua pernah rasa. Jadi stuntman terbang atas kereta perempuan mengandung, sekaki je lagi nak menjunam masuk gaung masa 1st time layan simpang pulai, pernah masuk bawak lori.  Tu nasib2 je tu... Haaaaa

Tp kita kene igt jugak... Kalau tuhan kata dah sampai masa kita gol, Maka gol laa kita. Haaaa... Ok sebelum org lain kata gua tulis merapu, baik gua chow dulu... Mahap laa, bosan xde keje, pastu update blog guna tepon, mmg jadi mcm nie laa... Typo besepah. K byeeeeee

No comments:

Post a Comment