Tuesday, August 20, 2013

~~Pencarian~~

Hidup semakin di mamah usia.....yang tertulis itu suatu janji, keredhaan yang dicari, dan mati itu pasti. Siapalah kita untuk menilai. Ada masanya ia beban yang berterusan. Ada masanya ia adalah sebentuk keinsafan. Dalam sebuah pencarian.

Aku gembira dengan pertemuan, dan telah aku tangisi perpisahan. Roda kehidupan yang berputar, ada masa ianya sukar. Dan kita terus mencari, demi kehidupan yang harmoni.

Kenangan...yang pada siangnya menghadirkan senyuman. Yang pada malamnya kita sesali perbuatan. Sesuatu yang kita pegang, sesuatu yang tersimpan. Yang kita ukir pada setiap saat kehidupan.

Siapalah kita untuk menghakimi? Layak kah kita untuk mengadili? Sedangkan kita cuma boneka. Yang digerakkan oleh Yang Kuasa.

Pada si kecil, permainan itu suatu penyelesaian. Pada yang bujang, perkahwinan itu suatu jawapan. Pada yang berkeluarga, masa depan dan waris adalah keperluan. Dan untuk si tua, segala-galanya adalah berkenaan persediaan.

Sedarkah kita? Yang kusut, yang serabut, pergolakan, permasaalahan....semuanya berulang. Tiada yang abadi selain Dia. Yang telah menentukan segalanya...

No comments:

Post a Comment