Friday, December 24, 2010

~~Diantara Sejuta Wajah~~

Hari demi hari aku lalui. Detik demi detik aku tempuhi. Kini aku mula memasang impian. Sebuah mimpi yang sering di dambakan setiap insan. Membina keluarga, dan hidup bermasyarakat. Soalnya, mampukah aku.

Setelah beberapa ketika aku menimba pengalaman mencari wang saku, akhirnya aku putuskan aku mahu mencuba nasib sebagai buruh dan nelayan. Buat masa ini, aku gembira dengan hidupku. Apatidaknya, walaupun mendapat upah yang kurang, aku telah di tunjukkan jalan untuk berjaya. Lebih dari pendapatan seorang pegawai gred A. Saat ini aku sedang mempelajari kehidupan lumayan seorang petani dan peternak. Benar kata orang, sumuanya boleh dijadikan wang sekiranya rajin

Setelah mencongak, kiranya benar akan aku perolehi puluhan ribu untuk hanya beberapa bulan, akan aku tunaikan janji ku kepada diriku...akan aku hadiahkan sebuah Z750 ataupun sebuah rumah....bergantung kepada keadaan. Juga akan aku tunaikan janji ku kepada seseorang; merisik dan seterusnya memikirkan langkah yang berpatutan untuk diambil.

Isu seterusnya adalah, menjalani kehidupan sebagai individu bermasyarakat diantara berjuta. Almaklumlah, ragam orang ini pelbagai bahasanya. Rambut sama hitam, hati lain2. Ini lah yang aku risaukan. Sekiranya perkiraan aku menjadi kenyataan, mahukan matahati ku kelak menjalani hidup di kampung2, jauh dari kehidupan glamor.

Walaubagaimanapun, aku masih lagi berhati2 mengejar impian. Sekali terduduk, parah balasnya. Aku perlu merencana segalanya dengan teliti, berhati2 dan sentiasa mengikuti perkembangan. Dan aku harapkan, mereka yang seangkatan akan turut sama bangun dengan diriku, sekaligus mampu menjadi kayu penyokong antara satu dengan yang lain.

3 comments: