Thursday, November 18, 2010

~~Antara Keikhlasan, Kasih Sayang dan Persahabatan~~

Aku sering keliru. Perlukah kita berkorban demi kasih sayang? Atau ianya cuma memenuhi tuntukan hidup sosial? Aku sedar, untuk dihormati, kita perlu menghormati. Untuk menghormati, kita perlu beramah mesra, dan untuk bermesra kita perlu berkenal-kenalan. Tetapi seringkali juga sikap aku ini di salah anggap. Akibatnya, aku selalu sahaja tersepit antara keperluan diri dan kesempurnaan watak lain. Perlukah terjadi begitu?

Kadangkala aku terfikir. Inilah yang menyebabkan manusia akhir zaman menjadi bongkak. Kerana sebab2 inilah mereka2 menjadi lupa kepada semangat persahabatan. Terbuka luaslah sifat2 ego. Tercipta hebatlah sikap keakuan. Inilah dia hasil yang hitam. Inilah dia awan hitam yang sarat dengan dendam, yang bakal runtuh bila2 masa sahaja. Turun dan membasahi segala pelusuk bumi dan isinya.

Berbuat baik disangka buruk. Keikhlasan dibalas dengan kesakitan. Kini, tiada bezanya antara dendam dan airmata dengan tawa dan kegembiraan. Tiada jurang beza antara pengorbanan dan tamak haloba. Semuanya sekata. Tiada erti dalam kehidupan. Semuanya hanya untuk memenuhi jadual yang telah ditetpkan tuhan. Subhanallah!

Mungkin salah aku juga. Pesan org tua2, berbuat baik berpada2. Aku rasakan, untuk berbakti, lupakan sejenak batasan. Untuk berjasa, campakkan jauh sempadan. Rupanya aku salah. Sikap ikhlas rupanya sering disalah erti. Aksi jujur sebenarnya selalu di nilai kosong. Dunia masa kini, tiada beza antara kebaikan dan kejahatan. Tiada sempadan antara keikhlasan dengan kerakusan. Tiada batasam antara persahabatan dengan kepentingan. Itulah dianya dunia hari ini.

2 comments:

  1. nape nie man??penuh kekusutan je rasenye...

    ReplyDelete
  2. agak laa...aku tujukan khas benda nie tok seseorang....harap2 die baca....

    ReplyDelete