Friday, November 19, 2010

~~Sebuah Dunia Serba Baru~~

Telah sekian lama aku tinggalkan diari cyber ini. Hari ini aku kembali. Mencoret sebuah cerita. Selama 6 tahun menimba ilmu di UiTM. Pelbagai pengalaman dapat ku timba. Pelbagai watak telah aku temui. Dua bab berbeza, dua pengalaman berbeza.

Berlawanan dengan apa yang aku tempuhi di Sarawak, berbagai2 pengalaman menarik aku temui di dunia halaman ku. Aku temui sahabat, aku temui rakan, aku temui pengembaraan, aku tangisi kekecewaan, dan aku alami kegembiraan. Segala2nya lengkap.

6 tahun telah melangkah pergi. Menjelang tiba sebuah kehidupan baru. Dalam banyak2 yang aku ingini. Dalam beribu yang aku angani. Hanya beberapa mimpi indah. Datang bersama beberapa duka.

Sepanjang 6 tahun aku berjuang. aku telah berjaya mngubah diriku. seperti yang aku ingini. Aku juga berjaya mendapatkan sebuah kereta. Yang hampir keseluruhannya berjaya ku ubah. Aku telah menikmati gembira. Aku juga telah merasai kecewa. Namun,apa yang mampu aku simpulkan, aku masih belum temui sebahagian diriku.

Beberapa hari dari tercoret diari ini, aku akan mencuba lagi. Sebuah dunia serba asing. Jauh terpinggir dari kehidupan. Akan ku cari sebahagian diriku. Mungkin akan aku temui cinta sejati. Apa yang perlu aku ubah, cuma sebahagian lagi dari diriku. Yang mungkin dapat membawa ku kepada sidia. Ada pengorbanannya. Ada harganya. Untuk beberapa bulan, aku perlu bersedia untuk menghadapi kehidupan yang membosankan. Aku juga perlu mmenghadapi perjalanan hidup berliku yang mencabar. Semua telah ditetapkan, aku terima dengan sabar dan ikhlas. Hanya demi sebuah tawaran yang lumayan.

Sekiranya sidia ada membaca, ketahuilah.....semua yang aku lakukan adalah untuk perubahan diriku. Melengkapi separuh dari watak diriku. Melitupi sebahagian ilmu hidupku. Dan sebagai bukti kesungguhan diriku, yang sedang cuba menakluki dirimu.

No comments:

Post a Comment