Saturday, November 20, 2010

~~Lagenda Wira Jalanan~~

Aku pernah dikejar kuda putih gara2 menunggang melebihi had laju, tidak menggunakan laluan motosikal, melanggar sebuah kereta yang dipandu oleh wanita yang sedang sakit, serta beberapakali di 'ayam'2kan oleh kereta berkuasa tinggi seperti subaru impreza, dan mitsubishi lancer. Banyak lagi kenangan ku bersama sebuah mesin berkuasa tinggi yang menakjubkan yang bergelar er-6n. Suka duka ku mengharungi hidup juga telah aku kongsi dengan tunggangan hebat ku itu.

Aku mula terpesona dengan reka bentuk motosikal berkuasa tinggi sejak melangkah ke alam sekolah menengah lagi. Mengenangkan aku pernah merasai mesin2 seperti ducati dan honda 1000, aku slalu berangan aku akan dapat mengalihkan pandangan gadis2 seksi dan berwajah ayu yang sedang bersiar2 di teman dikala petang menjelajah dunia.

Bertambah terpesona, tatkala kakiku melangkahi halaman rumah ku dan terpandang sebuah mesin biru yang berlampu bujur serta togel di tengah; menampakkan engine yang melambangkan kekuasaan tork dan keselesaan tunggangan di bandar. Kegagahan itu lah yang membuat aku dapat melupakan hampir masaalah remeh temeh yang melangaui sisi kepala. Ia juga sedikit sebanyak telah membentuk personaliti ku supaya kekal unik dan berbeza.

Bersama2nya, aku telah mendapat ramai kawan. Aku juga telah merasai nikmat berkonvoi bersama rakan2. Semenjak itu, aku semakin ketagih menunggang dan menggilai gejet2 keselamatan. Peralatan seperti helmet fulface, glove dan jeket menunggang slalu menjadi perhatian. Yang mana kelihatan garang dan ranggi, akan ku habiskan masa berjam2 membelek2 barangan tersebut.

Pernah aku memulas pendikit sehabisnya. 200 km/j....semakin taksub aku dengan kuasa tunggangan yang mampu ia berikan. Beberapakali juga ia telah membekukan bara hatiku yang meras menyala dek masalah duniawi. Aku meronda2 sekitar kuala lumpur, sungai buloh, kuala kubu baharu danbeberapa kawasan yang popular dengan pemandangan yang mengasyikan serta beberapa selekoh tajam merbahaya.

Sepanjang aku menjinakkan mesin hebat berwarna biru ini, telah banyak kali aku didekati oleh wanita2 hebat yang menawarkan lebih dari keseronokan hidup. Tapi aku masih waras. Cuma aku bangga kerana setidak2nya watak ku yang kecil ini berjaya disedari oleh individu2 yang menghidupkan duniawi. Dan aku sedar, ianya cuma sementara. Dan aku bersunggah2 akan cuba untuk sedar akan hakikat itu. Mudah2han aku tidak tergoda.

Aku tidak pernah berhasrat untuk menjual mesin biru kesayangan ku ini. Meskipun berhasrat memiliki sebuah lagi yang mempunyai kuasa tork lebih tinggi, tidak pernah aku lupakan ia. Jauh sekali untuk menjualnya. Pernah satu ketika, aku talah berjaya mengumpul wang saku hasil kerja sambilan ku sebanyak RM6k semata2 ingin memberi mesin biruku teman yang lebih gagah. Namun, dek kerana peluang memiliki kereta yang mampu milik dan selesa, ianya telah kabur.

Hampir 3 tahun aku bersamanya. Setiap selekoh genggaman ku kemas. Setiap belokan getah tayarnya melekat di jalan. Hampir2 mencecah lutut. Aku pasti beberapa individu pernah bersamaku mengagumi kehebatannya. Hari ini, aku terdengar bisik2 yang ia akan dijual. Terpaku sejenak diriku seketika. Terdiam membisu aku meratapi berita. Teman yang rapat dariku akan diambil.

Saat ini aku yakin. Sekiranya ia mempunyai emosi, pastinya ia juga akan turut berduka. Pastinya ia akan menangis terluka. Aku pasti. Cuma yang aku dapat menungkan saat ini, adalah saat2 gemilang aku bersamanya. Sebuah memori yang pastinya mewarnai setiap peringkat hidup ku kelak. Sebuah kisah yang aku gelar.....lagenda wira jalanan............

No comments:

Post a Comment