Friday, September 2, 2011

~~YAMAHA FZ6R + Karak Highway~~

Walaweh...walaupon patik nie baru biginer,tp rasanya pengalaman yang ada nie boleh aa kot kita share2. Kata org, sharing is caring...kot... Bagi kaki moto, ape pendapat korg karak hiway?ade cket syok la kot kan. Nie pendapat aku. X sume moto sesuai layan lepeh kat situ. Masa aku pakai Er-6n dl, x berapa berani layan...walaypon tgh hari panas gle tu. Paling laju pon, 100 km/j jerk. Tayar time tu guna batlax.

Itu sebelum aku guna FZ6R. Moto spesis nie, ringan dan sgt senang mau layan corner. Semalam, aku ngan famili ke gambang. Aku angkot adik aku nek moto, family aku pakai keta aku. Dekat2 area srijaya, sebab terlampau senang corner, aku hampir2 pelok moto dlm parit. Terbang jugak laa kami. Puas aku pk2 kenape. Rupa2nya, moto nie mmg di design kan untuk layan corner. So, kalau amek corner x sesuai dgn laju, anda akan terover corner!!

So, balik ke shah alam td, aku cube laa buktikan teori aku. Hasilnya, aku amek selekoh dengan range laju 100-150km/j. Mmg stylo abis...
Jarak tebing tayar dengan kesan lap= 1 ibu jari....

Tapi, untuk memantapkan cornering, size tayar 180 sgt best. Cuma, untuk men pickup, kurang cket laa...Aku pakai 160 standed mended dari kilang brand danlop. Taya nie pon ok gak...tp lupe nak catat siri dia...adoi


Yamaha FZ6R nie, sgt ringan sampai bila halaju mencecah 120 km/j dan keatas, terdapat sedikit gegaran pada kaki. Walau apepon, moto nie mmg best sbb stakat men pickup, ley kejar cbr 1000 aka fireblade.=)

cume yang x bestnya, standard high dari kilang sgt rendah. nek berdua, lampu x suluh jalan dah...langga bump pon sangkot ekzos...abis two bro aku...

No comments:

Post a Comment