Tuesday, July 26, 2011

~~Lena Yang Panjang~~

Rasa seperti baru terjaga dari lena yang panjang. Wah~~sebunya fikiranku. Kelihatan sebuah dunia serba asing. Dengan rasa janggal aku bangkit. Dengan keanehan aku melangkah. Benar. Aku telah lama terkurung dalam mimpi2 ku sendiri. Sebuah lena yang panjang.

Firasat ku, dunia xkan tertawa tanpa ku. Dunia xkan tersenyum tanpa kelibat ku. X akan menari selincah dahulu. Baru aku sedar, dunia yang aku rasa mustahil tanpa watak ku, kini sedang riang tertawa dan gembira. Ia maju melangkah kehadapan. Meninggalkan jauh kisah2 silam. Jauh. Baru aku sedar, sebuah lena yang panjang.

Untuk seketika, aku lawankan emosi. Untuk beberapa saat, aku kuatkan semangat. Untuk beberapa detik, aku genggam erat harapan. Aku cuba lawan. Telah cuba. Cuba sedaya dan upaya. Sehinggakan aku x mampu lagi. Lalu tersungkur aku kehibaan. Berlutut aku menyembah bumi. Dengan peluh dan keringat dingin, aku menggigil tewas. Baru aku sedar. Ianya jauh dari realiti. Sebuah lena yang panjang.

Dia akan terus tersenyum. Dia akan bebas dari duka. Dia akan terus berjalan mengejar kehidupan. Dia akan berusaha menjadi seseorang. Tak perlu diragui. Tak perlu di gusari. Itulah realitinya. Hakikat yang perlu aku terima. Dari satu sudut, ada suara kegagalan. Yang nyaring bergema meratapi takdir. Namun, disana juga ada sinar kehidupan. Aku perlu pantas belajar. Bangunlah dari sebuah lena yang panjang.

Aku diam tanpa bicara. Menikmati dinginnya sang malam. Melihat keajaiban dunia. Merenung jauh sebuah takdir. Dan sentiasa cuba mengungkap rahsia. Aku perlu belajar menerima kekalahan demi sebuah kehidupan yang mendatang. Aku lepaskan. Aku relakan. Bangkitlah wahai insan hina. Bangkitlah menentang mimpi2 palsu. Dalam sebuah lena yang panjang.

No comments:

Post a Comment