Thursday, July 22, 2010

~~Semalaman Di Kelong Paradize~~

Sejak seminggu yang lalu aku asyik tidak lena tidur memikirkan keadaanya. Segala kelengkapan telah seminggu awal aku sediakan. Buat pertamakali lah katakan nak merasai nikmat laut dalam. Cuti pun aku dah apply seminggu awal..haha..sumanya gara2 hobi memancing ku ini.

Bila tiba pada tarikh yang ditetapkan, aku pun berkemaslah. Awal aku bangun pagi tu. Kemudian,ayah ku mengajak aku melihat2 umpan hidup yang dikatakan sebelum ini. Namun malang menimpa. Udang hidup yang dijanjikan oleh penternak udang kehabisan stok. Cuma yang tinggal hanya sebesar jari kelingking. Makanya, kecewalah kami 2 beranak. Nasib baik kenalan ayahku dapat membantu. Namun, dek emergency punya hal, harga yang naik 30 sen dari 50 sen seekor udang hidup kepada 80 sen tidak menjadi hal. Kami pun memesan kira2 150 ekor udang hidup dan 20 ekor sotong kurita kecil (paul)yang masih hidup.

Selaps itu kami pergi melihat2 mesin joran keperluan ayah ku yang masih belum dibeli. Barang2 yang lain termasuklah 3set tari berkekuatan 40, 50 dan 60 paun, tali hantu berkekuatan 40 paun dan 70 paun, batu ladung bersaiz 10, 8, 6 dan 5(besau bapak aah binatang nie) serta beberapa set matakail berskala besar. Aku lihat jam, sudah menunjukkan tepat pukul 12. Sedangkan kami berjanji untuk bergerak pada waktu yang sama.

Selesai membeli belah kami pun bergegas balik ke rumah. Kemas2 apa yang patut, kemudian terus memecut ke arah destinasi yang di idami. 1 lagi masalah menimpa. Air laut surut dengan sangat cepat. Pemandu bot kemudianya menelefon untuk memberi tahu bahawa, sama ada bergerak tepat pukul 3.30 petang atau terpaksa pergi pukul 9 malam dari jeti. Kali ini dengan nada serius. Terus lah kami 3 kereta menekan pedal minyak, 12-14 kilo sejam.haha. Kemudian, 1 lagi masalah berlaku..kereta mini kepunyaan ayah ku telah kehabisan minyak!buat hal btl....

Kami tiba tepat pukul 3.40. Pindah kan barang2 dan bot terus bertolak ke kelong yang di perkatakakan. Ditengah jalan, bot pula tersadai dek air yang terlalu surut. Namun, setelah 5 minit membetulkan keadaan enjin bot, dan dengan kepakaran pemandu bot kami kemudian meeruskan perjalanan.

Setibanya kami di sana, aku sangat terpegun melihatkan keadaan kelong yang berdiri gak dan selesan untuk sebarang jenis percutian. Ada bilik untuk disewa, ada ruang makan yang cukup luas, dan tempat memancing yang cukup selesa. Tanpa membuang masa, rakan2 yang lain terus sahaja memasang umpan dan mencampakkan perambut masing2 ke dalam laut. Aku pula........masih terkial2 menggantikan tali benang ke dalam mesin ke tiga2 joran milik ku. haha. Sungguh malang.

Selapas beberapa jam menunggu, aku lah yang beruntung untuk merasmikan tangkapan pertama. Hasilnya seekor ikan tebal pipi sekitar berat 2.5 kilo. Nak terbang beb joran gua layan. Namun dengan bantuan pemancing2 lain di sana, ikan tersebut berjaya di daratkan.

Malam itu, aku seorang lah yang tidak lena. Dek ingat kan bayaran sebanyak RM 150 seorang, aku terus menghayun joran ke lautan biru. Malam itu sahaja, 3 ekor ikan telah berjaya aku tawan. Seekor tebal pipi, seekor senangin yang mempunyai berat sekitar 700 gram dan seekor sembilang kecil. Keesokan harinya, seekor pari pula menjadi mangsa keadaan apabila meragut umpan kailan aku. haha. Nasib lah. Rejeki tetap rejeki(nak tgk gambar, kat fb la bro)

Selama 24 jam disana, aku lah juara kerana mampu mendapatkan hasil sebanyak 4 ekor ikan. Mereka2 yang turut serta dalam ekspidisi ini hanya mampu tersenyum dengan 2 atau kurang ikan. Malah, 3 orang individu termasuk bapaku gagal memperolehi sebarang hasil. haha. Kesian. Sungguhpun begitu, kami masing2 bersetuju bahawa tempat tersebut sangat selesa dan sesuai untuk dijadikan tempat untuk melempias cuti dengan berehat2 dan bersantai sambil memancing. Sangat selesa. Kami bercadang untuk turun kali yang ke dua lagi 2 bulan akan datang (dek kerana ada yang x puas hati dengan kejayaan ku dan nak repeat balik).

Sekian sahaja lah coret2 kali ini. Mata pun dah kuyu, so nak tidurlah. bubye!!