Thursday, August 19, 2010

~~Aku Masih Waras~~

Bersaiz besar, mempunyai masalah dalam mengawal emosi dan sedang berusaha untuk memperbaiki, bercita2 tinggi sehingga adakalanya merugikan. Itu adalah beberapa sifat yang aku kira kadangkala menjadi beban dalam hidupku. Aku rasakan yang aku mungkin dapat pergi lebih jauh sekiranya aku mampu mengatasi masalah2 peribadi ini. Tapi apakandaya. Aku insan lemah.

Aku juga manusia. Adakalanya aku perlukan sanjungan. Perlukan sokongan. Sangat2 perlukan perhatian dari masyarakat dan insan2 tercinta untuk terus hidup dengan riang dan gembira. Aku mahu hidupku terus dijana kreativiti dan inovati. Aku bangga dapat menyalurkan pendapat dan ilmu kepada masyarakat. Tapi pada masa yang sama aku juga perlukan inspirasi. Perlukan sumber. Perlukan tenaga untuk hidup. hurmmmm......

Mungkin kedengaran tidak masuk akal apabila aku gunakan masa2 tertentu, terutamanya sejak kebelakangan ini untuk membentuk kambali fizikal dan emosi. Bukan mudah untuk menjadi punca kepada kehidupan orang lain. Tp mungkin ada yang berpendapat aku berkelakuan sia2. Benarkah? Ini hujah ku!!

Mereka yang mempunyai paras rupa yang menarik (tidak kiralah saiz badan, bentuk fizikal atau apapun) selalunya dapat berkomunikasi dengan org lain dengan lebih berkesan. Dengan itu, sedikit ilmu di dada yang di curahkan pun seumpama menyiram air sejuk ke tekak yang kering kontang. Semua akan setuju. Semua akan bersetuju tanpa asa kata2 halangan kedengaran.kita pula akan rasa diri kita dihargai.

Kemudian, nilai2 diri dan keyakinan diri bertambah. Kita akan merasa kurang segan untuk berkomunikasi dengan individu lain.Mempunyai perwatakan yang menarik, pada teori akal ku akan dapat memberi persepsi yang berbeza tentang sesuati perkara. Kita akan menjadi lebih berani mencuba sesuatu. Lebih berani untuk mengeluarkan idea2 bernas dan mampu menghadapi hilai tawa orang lain.

Akhirnya, meterialistik jugak amat kita perlukan sebagai backup plan. Sekiranya kita hilang idea untuk memberitahu umum siapa kita, perkenalkan sahaja apa yang kita miliki. Melalui parang2 peribadi juga, personaliti yang hebat juga mampu dibentuk. Keyakinan akan mula memancarkan sinar. Bukan kah begitu??

Kepada mereka yang slalu mengkritik, aku bukan lah orang yang tidak mampu berfikir. Aku bukan lah bodoh..cuma aku hidup dalam tekanan. Namun begitu, aku adalah insan yang waras. Sentiasa waras, dan selalu waras!!

Sekian

No comments:

Post a Comment