Thursday, August 19, 2010

Wajarkah?

Menjelma sang ramadhan kali ini, aku punyai lebih banyak masa untuk aku mengimbas kembali perbuatan2 ku, mentafsir mimpi2 yang sering bermain di benak fikiran, serta merencana apa yang terbaik untuk menjadi lebih baik dari semalam. Almaklum lah, dikala malam melabuhkan tirai, umat islam ke majid...bertaraweh bersama2...aku di sini bekerja diatas arahan. hurmm......xde org kot datang nak beli ubat!!

Untuk pertamakalinya, aku mulai berfikir. Setelah apa yang aku anggap sebagai kejayaan untuk memperolehi sesuatu, membuktikan sesuatu, atau apa2 jua tindakan ku, aku mulai ragu2. Wajarkah? Setelah berkira2 kembali, aku sedar yang aku telah membelanjakan RM 1.5k hanya untuk sistem speaker, RM 500 untuk kelengkapan memancing, RM700 untuk lain2 kelengkapan seperti kasut, baju dan lain2, serta RM4k untuk memperolehi kereta 2ndhand yang seperti baru. Jumlah semua, lebih kurang 8k untuk tempoh 6 bulan. Isu sumber tidak pula timbul kerana aku dianggap bekerja. Tp masaalah dasarnya, wajarkah?

Dahulu aku anggap dengan sedemikian rupa sahaja lah aku dapat membuktikan kepada mereka2 yang selalu memandang rendah kepada ku bahawasanya aku bukan bodoh, malahan jauh sekali tidak berkemampuan. Tapi kini aku mulai sangsi bahawa walaupun, sekiranya, jika dan hanya jika aku dapat buktikan aku betul pun, jumlah itu mungkin terlalu besar untuk seseorang seperti ku. Untuk di habiskan bagi membuktikan sesuati yang tidak pasti...umpama menegakkan benang yang basah aku kira.

Aku bingung kini. Mungkin cuma hari ini, atau beberapa hari, atau sebulan dua, atau selama2nya aku rasa bersalah. Entahlah. Perlukah begitu? Wajarkah aku?

No comments:

Post a Comment