Wednesday, September 22, 2010

~~Apa Ada Pada Nama~~

Aku bos?......Aku seorang yang menginspirasikan?....hurmm.....Kedengaran lucu bukan. Tp itulah hakikat yang baru aku ketahui sebentar tadi. Berbicara dengan rakan sekerja tatkala malam menjelang tiba membuat aku terpinga2. Banyak yang aku telah ketahui hari ini. Terlalu asyik mendengar dan bertanya, membuat aku leka akan masa yang pantas berlalu.

Setelah lebih seminggu aku mengurus situasi di lot baru milik majikan, ramai diantara jiran2 perniagaan yang bertanya tentang diriku kepada rakan sekerja. Apa yang telah aku lakukan? Aku hanya ingin membina empayarku sendiri. Akibatnya, bertungkuslumuslah aku mengadap kerja. Lupa segala2nya. Leka semuanya. Tugas yang aku lakukan bukanlah sehebat manapun. Cuma mencuci lantai sehinggakan 2x sehari, memasang rak dam membetulkan, menyususun2 barang, dan mengawasi kontraktor luar melakukan kerja2 pemasangan dan pembinaan? Cuma semudah itu?

Ada diantara pengusaha perniagaan mahupun usahawan yang bertanya kepada rakan setugasku; adaakah aku ini bos yang memiliki perniagaan ubat2tan?Kiranya bukan, adakah aku org no 2 dlm syarikat ataupun lebih dikenali sebagai org kanan pemilik syarikat? Itulah pertanyaan mereka yang membuat aku tersipu2 malu. Mungkinkah kerana penampilan ku? Ataupun gayaku yang pelik?

Sekiranya benar begitu keadaanya, alhamdulillah!. Setiap ayat yang keluar dari bibir seseorang adalah doa. Amin ya allah makbulkanlah! Aku mulai sedar keadaan itu apabila rakan sekerja ku mula membuka mulut mengenai apa yang berlaku. Aku mulanya menyangka ianya gurauan, apabila seorang gadis yang berkerja di kedai sebelah bertanyakan begitu. Malahan dia turut menyoal latarbelakang ku dengan mendalam seperti sorang penguatkuasa menyoal pesalah!

Apapun yang berlaku, aku tidak begitu kesah. Janji aku terima balasan yang setimpal dengan kerja. En. Syukri telah pun menyatakan kepuasan dengan kerja2 yang aku lakukan sehinggakan dengan berbesar hatinya beliau menaikkan gaji. Masyuk! walaubagaimanapun, apa yang sangat menyentuh perasaan ku adalah cerita rakan sekerja mengenai 1 watak yang aku anggap sebagai rakan karib.

Sejak 5 tahun lalu, kami berkawan rapat. Namun begitu, sejak akhir2 ini, dia seakan hilang hormat pada diri ku dan adakalanya perbualan kami tak ubah seperti 2 orang individu yang bahu berkenalan. Sangat janggal untuk berbicara. Aku luahkan kekesalan ku kepada rakan sekerja ku. Balas nya sangat meremukkan hatiku.

Sejak setahun yang lalu, aku mulai sibuk dengan pelajaran. Adakalanya aku singgah untuk melakukan kerja part time di sebuah entiti perubatan. Ada bisik2 yang mengatakan aku mulai sombong. Aku pula, mengejar cita2 disamping mengharungi jambatan ilmu. Di pendekkan cerita, watak ini menganggap aku sebagai idola yang telah berpaling tadah dan mesti dihukum. Ini disebabkan aku pada setiapkali kunjungan, membawa peralatan, gejet ataupun perkara baru kepada mereka. Lalu watak ini melakukan sesuatu yang salah untuk menyaingi apa yang aku berjaya perolehi.

Bukanlah iri hari dengan apa yang dia ada...jauh sekali mahu berdengki2. Tapi apa yang aku kasihankan, adalah bagaimana dia mengumpul harta. Salahh caranya begitu. Tp apakandaya. Dia hidup di dunianya sendiri. Aku pula, semata2 mahu mendapatkan sesuatu, adakalanya sanggup berlapar. Antara kamu pembaca, ada yang lebih mengenali diri ku. Sangat kenal!

Sedih. Sangat memilukan apabila seorang rakan yang terlalu akrab tiba2 menjauh. Sepertinya kita adalah org asing. Juga pelik apabila ada org yang menganggap si hina yang menulis alkisah ini sebagaipedoman kisah hidup mereka. Mereka bukanlah calang2 orang. Adayang telah berkeluarga dan berharta, serta memiliki beberapa perniagaan sendiri.

Namun begitu, aku gembira kerana penghijrahan ku ke tempat baru ini telah memperkenalkan ku dengan seorang usahawan yang memiliki entiti pernaigaan yang pelbagai, keluarga yang bahagia serta memiliki seorang anak yang jelita. Sejak akhir2 ini, kami nampaknya semakin rapat. Aku harapkan agar kami dapat membina 1 hubungan yang berkekalan kerana akumemang senantiasa mengagumi individu yang berjaya. Dan jika diberi kebenaran, semoga ada sesuatu yang menggembirakan berlaku antara aku dengan keluarga individu terbabit.

Ingin aku tegaskan disini, aku bukanlah sapa2. Aku cuma individu yang berusaha segigih mungkin untuk memcipta nama dalam masyarakat. Dan aku masih lagi menuntut. Mempelajari ilmu yang tiada di kitab2 kuliah tempatan mahupun antarabangsa. Aku hanya aku. Seorang insan yang bemula dengan 0, pernah dihina, pernah melakukan dosa dan mohon diampunkan, serta sering ketinggalan dan gagal dalam mengejar impian. Kepada rakan2, berusalah segigih mungkin. Jadilah diri anda. Sesungguhnya, tiada apa untuk dibanggakan, terutama pada pangkat, darjat mahupun nama......sekian

No comments:

Post a Comment