Friday, September 24, 2010

~~Suka Duka Kehidupan~~

Hari demi hari, setiap saat berlalu pergi. Aku jarang2 sekali dapat merasakan mood yang sebegini. Sayu. Mengingati kembali liku2 kehidupan yang telah aku lalui...watak2 yang pernah muncul dalam kehidupan silam ku.....serta apa yang telah kami sama2 lalui. Ada yang diantara mereka yang kekal menjadi sahabat. Ada yang semakin akrab. Dan ada pula yang seakan berjanji sehidup semati.

Sepanjang aku memulakan tugas2 di lokasi baru, setelah di posting ke kawasan baru, membangun dan mendevelopkan business baru, aku sering terkenang dengan seorang sahabat yang selama ini aku senang dengan sikapnya. Saat2 mengharungi ibadah puasa seorang diri di tempat kerja sangat menggamit memori lantas mencetus perasaan sayu apabila terkenang saat lalu kami. Mana taknya, kami slalu sahaja berbuka bersama2...malahan semasa kami di tempat kerja yang sama, partimer pada saat yang sama, sama ada dia atau aku yang saling membazir2 kan duet membelanja rakan2. Itu yang paling aku rindui....

Smalam aku berjumpa dengan tuan punya badan. Punyalah happy, berborak pun sampai boleh hilang suara. haha. Lebih senang hati ku apabila memikirkan yang kami bakal bergelar saudara. Dia bakal mengahwini spupuku. Orang tengahnya, aku lah!;p.En KZ, harap andah bahgia dengan apa yang aku mulakan. Dan semoga anda berjaya dalam hidup!

Baru sebentar td aku berbual dengan kenalan yang x pernah aku jumpa. Dia rindu kampung halaman. Gadis berpewatakan menarik ini menyambung pelajaran di mesir dalam bidang keduktoran...kot...haha..aku pun x sure...spupu aku kenaikan. Berbicara tentang kesedihan hatinya, aku teringat kembali saat2 aku berjauhan dengan keluarga. Lebih memilukan, kami dipisahkan oleh lautan biru tak bertepi.....DI SERAWAK!...CISS!!ingat jauh betoi..haha...

Aku dengan sejujurnya mengakui, aku sensara disana. Malah, untuk sahurpun aku kene memancing. Rindu jgn citelah. Hampir setiap malam aku mengelamun. Sangat rindu dengan ibu yang selama ini sangat suka berperangm mulut dengan ku. Hampir setiap malam juga ayah akan menelepon ku yang di kejauhan. Kami memang sangat rapat. Lebih dari setakat hubungan ayah dengan seorang anak. Kami seolah2 bersahabat. Kepada cik Syuhada Azimi, perasaan anda sangat aku fahami.

Chapter kerja pula, aku semakin sukar untuk mendapatkan pekerja yang mampu bekerja dkalangan kami. Almaklumlah, dunia sekarang semakin sukar mencari insan yang bnar2 dapat berdikari. Aku sendiri pada mula aku menjerumuskan diriku untuk melakukan kerja2 part time, aku cuma dibayar rm 3 sejam. Apa yang dapat aku telah dengan RM 3 sejam?Pelbagai pengalaman telah ku timba. Dari tugas ku sebagai seorang tukang masak, sehinggalah sebagai pekerja kilang.

Menyentuh cerita percintaan, aku semakin berharap aku dapat mengenali seorang gadis yang aku idam2kan. Xperlu cantik, xperlu cute miut. Yang penting, menjaga tingkah laku, menjaga airmuka keluarga serta mengambil berat hal2 keluarga. Inilah yang aku cari. Dalam masa yang sama, aku juga sedang berusaha mengumpul duit untuk cuba memiliki sebuah rumah sendiri. Sebagai jaminan masa depan, juga sebagai tanda terima kasih kepada gadis yang sudi menemani kehidupan tak berketentuan ku ke hari tua. Aku cuba mengikuti jejak langkah sahabatku, En KZ; untuk ..........aku tak tau apa yang dapat aku perincikan ttg dia. Yang pasti, aku tabik spring kat dia kerana mencecah usia 26 tahun, dia dah ada rumah sendiri, kereta sendiri, motosikal sendiri dan bakal melansungkan perkahwinan.

Kadang2, semua kenangan dan cerita2 inilah yang mampu membuatkan aku tersenyum seorang. Aku sendiri tidak pasti akhiran yang telahpun tertulis bagi diriku. Yang aku pasti, semuanya adalah ketentuan. Cuma, apa yang aku harapkan, disamping aku mengejar cita2, aku juga mampu berbudi kepada masyarakat. Aku cuma mahu salurkan apa yang tlh aku lalui. Suka duka ku, pahit getir, hilai tawa, semua aku kongsikan dengan ikhlasnya tanpa sebarang syarat kepada semua. Semoga apa yang aku usahakan mendapat berkat, insyaallah!

No comments:

Post a Comment